Na jej podstawie nabywca może dochodzić swoich praw w sytuacji, kiedy zakupiony przez niego towar będzie np. uszkodzony.
Rękojmia sprzedawcy obejmuje wady fizyczne oraz prawne. Pierwsze z nich występują w przypadkach, gdy dana rzecz jest niezgodna z umową – np. nie spełnia składanych przez producenta obietnic, zapewnień, czy przypisanej funkcji. Katalog wad prawnych jest katalogiem zamkniętym i dotyczy jedynie określonych sytuacji, to jest, kiedy:
– sprzedawca nie jest właścicielem rzeczy,
– rzecz stanowi dowód w postępowaniu karnym,
– ograniczenia w korzystaniu z towaru są konsekwencją decyzji odpowiedniego organu,
– rzecz jest obciążona prawem osoby trzeciej np. prawem pierwokupu,
– sprzedaży podlega nieistniejące prawo.
Jeśli kupujący uzna, że sprzedany mu towar jest wadliwy, zepsuty, itp., może zażądać od sprzedawcy podjęcia jednego z czterech kroków:
W sytuacji, gdy wada jest istotna (np. mniejsza pamięć zakupionego telefonu, niż zapewniał o tym sprzedawca), możliwe jest odstąpienie od umowy.
Okres rękojmi trwa 2 lata od dnia nabycia towaru (rok w przypadku rzeczy używanych – ale tylko, jeśli sprzedawca poinformował o tym fakcie).
Najkorzystniejsze dla konsumenta jest zgłoszenie wady pomiędzy 1 a 12 miesiącem od daty zakupu, bo wtedy istnieje domniemanie, że wada lub jej powód istniały w momencie nabycia towaru, i to sprzedawca musi wykazać, że było inaczej.
Rękojmi sprzedawcy podlegają również rzeczy przecenione, chyba, że klient chce reklamować rzecz n podstawie wady, o której wiedział w momencie zakupu, i przez którą to wadę cena rzeczy była obniżona.
Zadaj nam pytanie za pomocą formularza kontaktowego, lub umów się na spotkanie w siedzibie naszej Kancelarii w Rzeszowie.